با سلام خدمت اعضا و بازدید کنندگان محترم
وبلاگ با تمام محتوا به سایت Elm2.ir انتقال یافت !!!
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
چک لیست ارزشیابی توصیفی تمام دروس چهارم (95-94) | 0 | 1201 | modir |
مدیر انجمن شوید؟؟؟ | 0 | 828 | modir |
راهنمايي | 1 | 929 | modir |
مدرسه هوشمند و ارزان بسازیم ؟؟؟ | 0 | 1199 | modir |
ساختار مدارس هوشمند؟... | 0 | 875 | modir |
مدرسه هوشمند چیست؟ | 0 | 820 | modir |
معرفی رشته دبیری جغرافیا | 0 | 718 | modir |
معرفی رشته دبیری زبان انگلیسی | 0 | 714 | modir |
وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از فعالیتهای خوب مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال جدید باید با تقویت بخشهای مختلف مرکز اطلاع رسانی و تزریق امکانات و بودجه شرایط را به گونهای فراهم کنیم تا دستاوردهای آموزش و پرورش به نحو مطلوبتری به اطلاع مخاطبان رسانیده شود.
چرا مذهب شیعه را مذهب جعفری می نامند؟
هیچ تاکنون به این نکته اندیشیده اید که چرا ما شیعیان راپیروان مذهب جعفری می خوانند؟ در میان امامان دوازدگانه شیعه چرا مذهب ما به ایشان انتساب یافته است؟ با توجه به این که امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعه هستند مگر پیش از ایشان وضعیت شیعه چگونه بوده و به عبارت دیگر چرا مذهب شیعه علوی یاحسنی یا حسینی یا سجادی و یا باقری نامیده نشده است؟ آنچه درپی می آید توضیحی است بر راز این نام گذاری.
بازيها و ورزشهاي محلي آذربایجان
بازيهاي سنتي و محلي هر منطقه درجهان ريشه در فرهنگ و نگرش جامعه شناسي و مردم شناختي مردمان آن منطقه دارد. به عبارت ديگر بخشي از اندوخته هاي فرهنگي در منطقه از بازيهاي محلي و سنتي آن منطقه ريشه ميگيرند.
بازي هاي سنتي رايج در استان آذربايجان شرقي با اسامي ديگر در نواحي مختلف ايران با تغيرات اندك مشاهده مي شود و نيز نوع مشابه بازي هاي سنتي در كشورهاي مختلف جهان قابل مشاهده هستند زيرا در كليه جوامع بشري نيازهاي انساني ايجاب مي نمايد تا براي رشد و تعالي از بازي ها در انواع و اقسام آن استفاده شود.
در استان پهناور آذربايجان شرقي بازيهاي محلي و سنتي انواع و اقسام متعددي را داشته و دارد كه در آن بخش به اختصار به شرح برخي از آنها كه داراي عموميت نسبي در بيشتر مناطق استان واز جمله شهرستان تبريز است اشاره ميشود.
بازی محلی آرادا ووردو
جهت انجام اين بازي به بيش از چهار نفر بازيكن نياز هست. آنها دو دسته شده و آن دسته كه بازي را ميخواهد شروع كند در وسط ميايستد و افراد دستة ديگر در دو جهت مخالف با فاصلهاي معين ميايستد. وسيلة لازم اين بازي توپ است. افراد خارج از بازي سعي ميكنند ديگر بازيكنان را با توپي كه در دست دارند بزنند. هر بازيكن كه توپ به او بخورد بايد از بازي خارج بشود.
برعكس، هر بازيكني كه بتواند توپ را بگيرد به حساب دو بازيكن است و بايد دو بار توپ به او بخورد تا از دور بازي خارج گردد. گاه بازيكني كه توپ را گرفته است ميتواند به جاي يك «جان» خود بازيكن هم تيمي خود را كه اخراج گرديده به داخل زمين بياورد. بعد از اينكه تمامي بازيكنان توپ خورده و از زمين خارج شدند تيم بعدي وارد زمين مي شوند. زماني كه تنها يك بازيكن در وسط زمين مانده است بايد طرفين توپ را به صورت پاس هوايي بيندازند و اگر پنچ بار آن را از زمين پاس دادند و به حريف نخورد تمام تيم دوباره به زمين برميگردند.
اين بازي در فضاي باز و زميني صاف انجام ميشود. انجام آن باعث تقويت جسمي كودكان گرديده و نيز موجب پرورش دقت و حس همكاري و نوعدوسي را در آنها ميگردد.
بازی محلی اتهگه داش قويدو
براي اين بازي بايد بيش از پنج نفر بازيكن گرد آيند. بازيكنان كنار هم به رديف مينشينند و «اوستا» با سنگ كوچكي در مشت در برابر آنها ميايستد. «شاگرد» نيز در كنار اوستا ميايستد. بازيكنان نشسته بر زمين جايي دنج در ميان دامن خود معين ميكنند آنگاه اوستا بدون آنكه شاگرد متوجه گردد سنگ را در دامن يكي از بازيكنان ميگذارد. سپس نوبت شاگرد است كه حدس بزند سنگ در دامن چه كسي است. اگر در يك حدس درست بگويد شاگرد به جاي اوستا ميايستد و اوستا به جمع بازيكنان ميپيوندد ولي اگر حدسش درست نباشد او به جاي يكي از بازيكنان نشسته و يكي از آنها به جاي شاگرد ميآيد. اين بازي پايان ندارد و تا احساس خستگي كودكان به آن ادامه ميدهند.
اين بازي تحرك بدني ندارد و مخصوص هواي برفي و باراني و داخل اطاق است و باعث تقويت فكر كودكان ميگردد.
بازی محلی ائرمني جيزيغي
به علت شباهت اين شكل به صليب آن را از ارمني جيزيقي مينامند. تعداد بازيكنان هر چند نفر ميتواند باشد اما بازي تيمي نيست و هر بازيكن به نفع خود بازي ميكند. طريقة بازي بدين ترتيب است كه بازيكن سنگ كوچكي را در خانة اول قرار ميدهد و بدون اينكه پايش را در اين خانه بگذارد به صورت ليلي تمام خانهها را طي و دوباره برگشته و سنگ را برميدارد. سپس به خانة دو ـ سه و …. الي آخر، سوختن در اين بازي مستلزم اين است كه سنگ بازيكن يا پاي بازيكن روي خطوط قرار بگيرند. بعد از اتمام خانة هشتم نوبت گذشتن از جهنم است.
در اين قسمت سنگ به دورتر از جهنم پرتاب مي شود. اگر سنگ داخل جهنم بيفتد بازيكن بايد از خانة اول شروع كند. اما اگر بتواند بازي دور جهنم را هم با موفقيت بگذارند از همان سمت جهنم سنگ را به طرف خانه ها مياندازد و در هر خانهاي كه بيفتد آنجا خانة اوست و هيچ بازيكن ديگر حق ندارد از آن خانه عبور كند. هر بازيكن كه در نهايت تعداد خانههاي زيادي را صاحب شود برنده محسوب ميشود.
فعاليت بدني اين بازي متوسط اما نياز به دقت و همت شخصي در آن بسيار است.
اين بازي معمولاً دو نفري و امتيازي است و براي دقت و تمرين ضربه بهترين است که اين بازي به نوعي تغيير يافته نوعي از بازي چوگان در قديم بود و بدين منوال است که يکي با چوب دستي چوب کوچک بر روي دو سنگ را به هوا پرتاب کرده و دوباره با چوب دستي به چوب کوچک در هوا ضربهاي ميزند که اگر ضربه دوم به آن نخورد اين عمل را فرد ميتواند تا دو دفعه ديگر تکرار کند و اما چنان چه چوب دستي در ضربه دوم به چوب کوچک بخورد فرد بايد چوب دستي را بر روي دو سنگ قرار دهد و فرد مقابل آن چوب را بر روي چوب دستي پرتاب کند و هم چنين اگر چوب کوچک بعد از ضربه دوم در هوا چرخان باشد و فرد مقابل بگيرد جاي افراد با هم عوض ميشود و اگر چوب کوچک در هوا و يا زمين در حرکت باشد فرد مقابل ميتواند آن را با ضربات دست و پا به چوب دستي نزديک تر کند تا بتواند آن را راحت تر به چوب دستي پرتاب کند و اگر چوب کوچک به چوب دستي بخورد جاي دو فرد عوض ميشود ولي اگر نخورد فرد يک امتياز ميگيرد و معمولاً امتيازات در اين بازي 11 يا 16 يا 21 تعيين ميگردد و گويبازي نيز تاحدودي چون چوگانبازي ميباشد!!
یاد چند شهید عالىمقام هم از جمله فرصتهاى ...
بقیه در ادامه مطلب...
بقیه در ادامه مطلب...
تعداد صفحات : 6